بیوگرافی بازیگران

تخمه کدو ؛ جزو تنقلاتی که خواص فراوان دارد | تکراری ها

  • تاریخ : 11ام فروردین 1398
  • موضوع : بلاگ
  • بازدید : 163 بازدید
  • نظرات : بدون نظر

این غیر ممکن است که هنگام تماشای بازی های مهیج فوتبال و حتی تماشای فیلم ها و سریال ها تخمه را بعنوان تنقلات فراموش کنیم و در کنار چیپس و پفک هایمان نباشد مخصوصا تخمه کدو که در آجیل های نوروزی نیز در دل میهمانان جا باز کرده است

در ادامه این مطلب با واریته همراه باشید تا بدانید که این دانه های کوچک علاوه بر طعم دلپذیرشان، فواید زیادی هم دارند.

 

۱- سرشار از مواد مغذی است

یک اونس تخم کدو (حدود ۲۸ گرم) حاوی موارد زیر است:

* کالری: ۱۵۱ کالری
* فبیر: ۱/۷ گرم
* کربوهیدرات: ۵ گرم
* پروتئین: ۷ گرم
* چربی: ۱۳ گرم (۶ گرم آن امگا ۶ است)
* ویتامین K: 18 درصد از نیاز روزانه ی بدن
* فسفر: ۳۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن
* منگنز: ۴۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن
* منیزیم: ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن
* آهن: ۲۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن
* زینک: ۱۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن
* مس: ۱۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن

۲- آنتی اکسیدان زیادی دارد

تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بدن در برابر بیماری محافظت می کنند و التهابات بدنی را کاهش می دهند.

 

 

۳- برای قلب و کبد مفید است

تخم کادو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، آنتی اکسیدان و فیبر است. این مواد همگی برای قلب و کبد مفید هستند.

فیبر موجود در تخم کدو به کاهش کلسترول خون کمک می کند و ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد.

برخی از فواید امگا ۳ هم عبارتند از:

* کاهش ریسک ترومبوز (تشکیل لخته در عروق خونی) و آریتمی (نامنظم شدن ضربان قلب)، که هر دو مورد منجر به حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و مرگ ناگهانی قلبی می شوند.
* کاهش کلسترول های مضر، کلسترول کلی و سطح تری گلیسیریدها
* کاهش تصلب شرایین (سخت و باریک شدن رگ‌های خونی در اثر انباشت چربی در آن ها)
کاهش نسبی فشار خون

۴- به حفظ سلامت زنان در دوران بارداری کمک می کند

تخم کدو منبع غنی زینک محسوب می شود. هر ۱۰۰ گرم تخم کدو حاوی ۷/۹۹ میلی گرم ماده ی زینک است.

به توصیه ی محققان، مردان ۱۹ سال به بالا روزانه باید ۱۱ میلی گرم زینک دریافت کنند. این مقدار در مورد زنان ۸ میلی گرم است.

طبق ارزیابی های سازمان بهداشت جهانی، ۸۰ درصد از زنان در سراسر دنیا از کمبود زینک رنج می برند. کمبود این ماده، باعث تغییر در سطح هورمون های مرتبط با شروع زایمان می شود.

متخصصان تغذیه به زنان باردار توصیه می کنند در دوران بارداری زینک مصرف کنند.

مصرف زینک برای عملکرد ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت های رحمی ضروری است. همه ی این موارد در زایمان پیش از موعد نقش دارند.

۵- برای سلامت پوست و چشم ها مفید است

تخم کدو منبع غنی آنتی اکسیدانی به نام اسکوالین، شبیه به ماده ی بتا کاروتن (رنگدانه ی قرمز-نارنجی موجود در گیاهان و میوه‌ها و پیش ساز ویتامین آ) است.

اسکوالین به همه ی بافت های بدن نفوذ می کند و از قرار معلوم در محافظت از پوست در برابر اشعه های فرابنفش و دیگر انواع تابش پرتوی نقش دارد.

تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده اسکوالین احتمالاً نقش مهمی در سلامت چشم ها دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.